Het verschil tussen KLM en zijn Franse zustermaatschappij Air France blijft fors, zo blijkt uit donderdag gepubliceerde resultaten over het derde kwartaal.
Behalve de staking in juli en augustus speelde ook angst voor terrorisme Air France nog altijd parten. De Franse markt zelf loopt wel goed, maar de populariteit van Frankrijk als reisbestemming heeft zwaar te lijden van de aanslagen afgelopen jaar in Parijs en Nice, zei scheidend financieel topman Pierre-François Riolacci in een toelichting.
Bij KLM, waar dat probleem nauwelijks speelt, verbeterden de resultaten wel ten opzichte van het derde kwartaal van 2015. De brutomarge steeg op vergelijkbare basis met 1,5 procentpunt naar 19,6 procent. Air France daarentegen liet een verslechtering zien van 1,7 procentpunt tot 14 procent. De bijdrage van KLM aan de operationele winst (422 miljoen euro), overtrof die van Air France (311 miljoen euro).
De tabel hieronder toont de verschillen tussen Air France en KLM.
Dat KLM het iets beter doet dan Air France is geen reden om achterover te leunen, zo benadrukte KLM-topman Pieter Elbers in ene toelichting. “De afnemende inkomsten per eenheid groter dan het voordeel dat we behalen uit de lagere brandstofprijs. Naar voren toe zet dit verdere druk op onze inkomsten. Gecombineerd met de grote investeringen in vloot, product en digitalisering voor klant én medewerker toont dit de onverminderde noodzaak aan tot verdere en structurele kostenverlagingen in lijn met onze doelstellingen.”
Werknemers van KLM en Air France kijken dan ook met spanning uit naar de toelichting van Air France-KLM topman Jean-Marc Janaillac op een nieuw strategisch plan donderdagmiddag.
Air France-KLM concurrent Golfmaatschappijen
Air France-KLM tuigt een nieuwe Franse luchtvaartmaatschappij op die de concurrentie met maatschappijen uit de Golfstaten moet aangaan. Dat maakte de Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie donderdag bekend.
De nieuwe maatschappij richt zich op routes waar de concurrentie nu moordend is en moet Air France-KLM bovendien de mogelijkheid geven nieuwe routes te openen. De maatschappij moet in 2020 beschikken over tien langeafstandsvliegtuigen, die worden bemand door piloten die nu voor Air France werken. Zij kunnen zich vrijwillig melden, maar moeten dan wel rekenen op een versobering van hun arbeidsvoorwaarden.
Het plan maakt deel uit van de nieuwe strategie die Air France-KLM donderdag presenteert. Die moet in 2020 zorgen voor een omzet van ongeveer 28 miljard euro, tegen 26 miljard euro vorig jaar. Daarbij moeten tegen die tijd zo'n 100 miljoen passagiers worden vervoerd, wat er ruim 20 miljoen meer zouden zijn dan in 2015.
Meer banen op de tocht bij Air France-KLM
Air France-KLM wil zijn positie de komende jaren verder versterken met aanhoudende bezuinigingen en gerichte investeringen. Daarbij wordt ook verder ingegrepen in het personeelsbestand en worden eerder aangekondigde reorganisaties ,,geïntensiveerd''. Het concern deed geen uitspraken over de hoeveelheid banen die hierbij verloren kan gaan.
Air France en KLM gaan zich vooral richten op hun langeafstandsvluchten, waar in de periode tot en met 2020 een winstgevende groei van 2 à 3 procent per jaar moet worden gerealiseerd. Binnen Europa krijgt budgetdochter Transavia een belangrijke rol als toeleverancier van passagiers richting de luchthavens van Parijs en Amsterdam.
Staking en concurrentie spelen Air France-KLM parten
Air France-KLM heeft de winstgroei van de eerste jaarhelft in het belangrijke derde kwartaal geen vervolg kunnen geven. De luchtvaartgroep kampte met aanhoudend zware marktomstandigheden en werd bovendien geconfronteerd met een staking door het Franse cabinepersoneel. Die drukte het operationeel resultaat met zo'n 90 miljoen euro, meldde het Frans-Nederlandse concern donderdag.
De ticketprijzen stonden tijdens de drukke zomermaanden door felle concurrentie onverminderd onder druk. Ondanks een passagiersgroei van 2,5 procent daalde de omzet met ruim 5 procent tot 6,9 miljard euro. De operationele winst ging met bijna een zesde omlaag naar 737 miljoen euro. De nettowinst, inclusief eenmalige mee- en tegenvallers, steeg wel met 13 procent, tot 544 miljoen euro.
Afgezien van wisselkoerseffecten en pensioenlasten wist Air France-KLM wel de vliegkosten verder terug te dringen, al was de daling met 0,2 procent beperkt. De brandstofrekening, die daarbij niet is meegerekend, viel ruim een kwart lager uit dan een jaar eerder.
De zware marktomstandigheden zullen ook in het restant van 2016 een wissel trekken op de resultaten. Besparingen op brandstof worden meer dan tenietgedaan door druk op de ticketprijzen en nadelige wisselkoerseffecten. Afgezien van brandstof blijft Air France-KLM mikken op een kostenverlaging van 1 procent.